Proosten op afstand vanwege online veiling
Het kan niemand ontgaan zijn: de Excellent Dressage Sales (EDS) van afgelopen weekend zijn – met een totale omzet van bijna 2,2 miljoen euro – een doorslaand succes geworden. De editie van 2020 vond dit jaar online plaats in plaats van live. De champagne na afloop smaakte dan ook goed. “We hebben als organisatie op de geslaagde afloop geproost”, laat Joep Schellekens weten. “Op gepaste afstand, uiteraard.”
Ondanks het gemis van de warme sfeer van een live veiling, bleek het online veilingformat zeer effectief om getalenteerde paarden aan nieuwe ruiters en fokkers met aspiratie te koppelen. “Eerlijk gezegd waren we verbaasd over het aantal potentiële kopers dat zich registreerde”, aldus Schellekens. “We hebben met z’n vieren een groot netwerk en hebben meestal van tevoren al contact gehad met mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald paard. Nu waren er naast de gebruikelijke belangstelling vanuit Europese landen bijvoorbeeld ook kopers uit de VAE, Colombia, Canada, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika …”
Snel schakelen
Tim Coomans, Nico Witte en Joop van Uytert waren zaterdagavond naar Hooge-Mierde gekomen om samen met mede-initiatiefnemer en organisator Schellekens het verloop van de veiling te volgen. De heren zijn het er unaniem over eens: “Zo’n eindresultaat hadden we niet durven dromen. We hadden vanwege de coronamaatregelen twee opties: de hele boel cancelen of een online veiling. De samenwerking met Media Primair, de bedenker en bouwer van de veilingtool, verliep bijzonder prettig en mede daardoor konden we snel schakelen.”
Relaxed
“Zelf zou ik wel naar bijvoorbeeld Duitsland gaan om paarden uit te proberen”, geeft Schellekens aan. “Maar om vervolgens twee dagen kwijt te zijn om op de tribune bij een veiling te gaan zitten, dat doen we af en toe, maar vaak ook liever telefonisch. Zo thuis vanachter je schermpje bieden, is best relaxed. We moeten nog evalueren, maar als we binnen afzienbare tijd weer om de tafel kunnen, geven we deze manier van werken met Media Primair graag een vervolg, in combinatie met de sfeervolle live veiling.”
Beeldmateriaal
Het was fijn dat er van tevoren al paarden bezichtigd waren en op de foto en film waren gezet. Eigenaren werkten ook vlak voor de veiling nog graag mee om potentiële kopers van actueel beeldmateriaal te voorzien, bijvoorbeeld van de paarden op stal en tijdens het opzadelen. “Dat waren dan wel geen professionele beelden, maar echte paardenmensen halen daar wel hun informatie uit.”
Spic en span
Het terrein van Academy Bartels, waar de EDS normaal gesproken plaatsvindt, is spic en span op de maandagochtend na de veiling. “Dat is ook één van de voordelen van het feit dat we dit jaar niet op locatie konden opereren”, lacht Schellekens. “Gewoonlijk is het hier na afloop een komen en gaan van vrachtwagens die de paarden halen. Ook de hal moet weer netjes in orde gemaakt worden. Je wilt niet weten hoe het er hier bij ligt als alle mensen weer naar huis zijn zaterdagnacht …”
Media Primair en Pweb Solutions zijn de leveranciers van de online veiling-applicatie van de Excellent Dressage Sales.