Mennen met een ?Maestrowagen?
|
Koetsenbouwer Edwin Kelders brengt een innoverende marathonwagen die beantwoordt aan de wensen van de hedendaagse menner..
|
|
In overleg met Maestro-menner Christiaan Provoost ontwikkelde Edwin Kelders een vernieuwende reeks marathonwagens en tuigen.
Provoost is kandidaat om het Nederlandse team te vertegenwoordigen op het komende wereldkampioenschap in Polen. Samen met zijn echtgenote Marina, die als groom fungeert, stelden zij een maatstaf op waaraan de nieuwe wagens moeten voldoen.
Voor Team Provoost zijn wegligging en comfort de belangrijkste normen. CAI Compiègne was de eerste testwedstrijd met de nieuwe marathonwagen, Provoost eindigde er als tweede en was meteen razend enthousiast over de stabiliteit van deze wagen. Nadien volgden nog de wedstrijden in Horst, Oldenzaal en het Nederlands Kampioenschap in Zelhem. Op advies van Christiaan en Marina werden nog enkele technische vernieuwingen aangepast.
Na een gefundeerde testfase van meer dan een jaar, is ´De Maestro´ klaar voor productie.
Bijzonderheden:
De wagen heeft een spoorbreedte van 127 cm en wordt naar wens van de klant geproduceerd met een negatieve vooras en/of achteras (stuurvertraging).
De ophanging is uitgerust met een vaste as waarbij een stabilisatiestang naar het molenframe gaat om de zijdelingse bewegingen op te heffen.
Het is tevens mogelijk om achteraan een onafhankelijke ophanging te voorzien.
| Edwin Kelders geeft enkele bijzonderheden: ´Het veersysteem wordt uitgevoerd met kwalitatief hoogwaardige schokbrekers die speciaal voor dit rijtuig gemaakt zijn, dus geen standaard HAGON dempers. De bomen en het zijframe worden standaard in INOX uitgevoerd en voor degene die willen kunnen we ook wielen met INOX-spaken maken of compleet INOX-wielen monteren. Indien de klant het wenst leveren wij eveneens 2 sets wielen en monteren ook een wisselnaven systeem. Het gewicht van de wagen, welke 4- wielig geremd is èn over een molenrem met voetpedaal beschikt, is 200 kg. Alle denkbare opties zijn mogelijk maar leveren ook consequenties op voor het gewicht. Ook een uitvoering voor dubbelspan is beschikbaar.´ |
Naast het ergonomische borsttuig beschikt dit tuig eveneens over een verbreed schoftje, vaste strengen aan de wagen en veiligheidskoppelingen aan de broekriemen.