dankbaar voor aangeboden kwaliteit
jo de roo
03/11/2020 00:44
17/03/2023 23:57
9 min
paardenfotograaf.be

dankbaar voor aangeboden kwaliteit

‘We zijn dankbaar voor de medewerking en de kwaliteit die we aangeboden kregen van onze partners.’, dixit Sven Bols en Geert Helsen, de organisatoren van ‘The Speci@l 2020’, powered by Horseman Elite Auction’

Dit jaar organiseerden jullie een unieke editie van de ‘Horseman Elite Auction’, namelijk ‘The Speci@l 2020’. Wat maakte ‘the Speci@l 2020’ zo speciaal? Sven verduidelijkt: ‘De totale marktcontext is veranderd onder druk van Covid-19. Dit virus heeft ons vrij snel doen inzien dat we moesten zoeken naar een alternatief voor onze bestaande ‘Horseman Elite Auction’ die jaarlijks plaatsvindt in het Azelhof. Aangezien we deze keer niet konden rekenen op ons gebruikelijk aantal aanwezigen (ongeveer 1.500, n.v.d.r.), moesten we het anders aanpakken. Zoals u weet zijn aanwezigen niet alleen potentiële kopers, maar zorgen ze ook voor de nodige emotie en ambiance, waardoor er in de zaal adrenaline heerst en het bieden enthousiaster verloopt. ‘The Speci@l 2020’ is dus eigenlijk ontstaan vanuit een marktproblematiek waarmee iedereen wereldwijd wordt geconfronteerd, zijnde Corona. Wat maakt onze veiling dan speciaal? We hebben gezocht naar een antwoord op de vraag ‘Als we een alternatief bieden, kunnen we het risico financieel dragen?’ Bedrijven zijn minder geneigd om te sponsoren en kijken eerst naar hun eigen financiële situatie. Onze zorg was tweeërlei: hoe gaan we het kunnen betalen? En hoe kunnen we het risico spreiden?’

Sven draaft verder: ‘We zijn op zoek gegaan naar partners. We hebben ons verhaal omgekeerd. Het is algemeen bekend dat Belgen kunnen samenwerken, ook in de paardensport. We vroegen ons af ‘Kunnen we samen tot een initiatief komen?’ Het is vooral Geert (Helsen, n.v.d.r.) die ging aftoetsen bij een aantal grote fokkers of deze samen met ons wilden investeren in een plan dat gebaseerd is op een vast kostenmodel i.p.v. een model met hoge commissies. We hebben daar vrij snel een draagvlak voor gevonden, vooral omdat we ons hiermee konden onderscheiden van de andere veilinghuizen. We hebben de klanten visueel rechtstreeks in contact gebracht met de fokkerijen zelf. We hebben geen schrik om kopers en verkopers rechtstreeks met elkaar in contact te brengen, alhoewel we heel goed weten dat dit tot gevolg heeft dat we voor de verkoop van andere paarden van deze mensen geen tussenpersoon kunnen zijn en hierop geen verdienmodel kunnen hebben. De koper betaalt bij ons 10 % veilingkosten. Wat de kosten voor de verkoper betreft, hadden we vooraf een raming gemaakt van de kosten. Deze kosten hebben we gedeeld tussen de deelnemende partijen. Vermits de verkopers geen commissie meer moesten betalen, hadden ze er alle belang bij om hun beste materiaal aan te bieden. Als men op een duur lot de gebruikelijke 20 % moet betalen, is dat best wat geld. Nu was het bedrag boven de inleg, pure winst.’

‘We wilden vraag en aanbod samenbrengen met behulp van moderne technologie. De beelden die we gemaakt hebben over de verkopers konden we vrij gemakkelijk verspreiden over heel de wereld. Hierdoor konden we het bereik van wat deze mensen te bieden hebben sterk verhogen. We zijn in een digitaal verhaal gestapt, met toch nog het accent op emotie en het educatieve. We hebben ook getracht om te vertellen waarom de Belgische springpaardenfokkerij nummer 1 in de wereld is en hoe de fokkers daaraan bijdragen.’

Hoe zijn jullie erin geslaagd om 20 topstallen ertoe te bewegen om mee te stappen in dit project? Sven legt uit: ‘Geert heeft daarin een niet te onderschatten rol gespeeld. Niet alleen zijn commercieel talent, maar ook en vooral zijn gedrevenheid en passie hebben bijgedragen tot het succes. We hadden als voordeel dat we in het verleden met het merendeel van deze mensen reeds samengewerkt hadden. Dat waren en zijn tevreden partners van onze organisatie, ‘tout court’. Daarbij komt nog dat de meeste mensen gecharmeerd waren door het feit dat we iets deden en dat ons verhaal vernieuwend was, zowel qua gebruikte technologie als de manier waarop we de partners in de kijker hebben geplaatst. We konden rekenen op vertrouwen uit het verleden en waren tegelijkertijd inspirerend. Ik herhaal, de gedrevenheid en passie waarmee Geert dit aan de man heeft gebracht en de partners wist te overtuigen, mag men hierin niet onderschatten.’

Men zou kunnen denken: zulke stallen krijgen toch kansen genoeg om hun producten te vermarkten, niet? ‘Ja, de meesten klanten kennen wel de stalnamen, maar weten niet steeds wie achter de stalnaam zit, hoe ze het aanpakken en wat hen zo goed maakt. Het verhaal achter de schermen van deze partners zal hun merk en bekendheid nog versterken.’

Hoe wilden jullie zich onderscheiden van de andere veilingen? ‘In tegenstelling tot de meeste andere organisatoren van veilingen draait het voor ons in de eerste plaats rond passie. We moeten niet leven van veilingen. We vertrekken vanuit de passie voor het paard en een stuk fierheid op de Belgische fokkerij. Voor ons is geld niet de drijfveer in dit verhaal. We zijn destijds ooit als eerste begonnen met het organiseren van veilingen van fokmerries. We hebben er steeds naar gestreefd om vernieuwend te werken, zowel naar de kopers als naar de verkopers toe. Hierdoor gaan we niet op in de massa. Wat dat betreft, zijn we moeilijk te kopiëren. We trachten ons tevens te onderscheiden door respect te hebben voor de mensen die deelnemen. Zoals in elke veiling wordt ook bij ons soms eens een merrie, veulen of embryo niet verkocht. Na de veiling gaan we er blijven op werken om de niet verkochte veilingloten alsnog aan de man te brengen in ons bestaand cliënteel. Aan de kopers bieden we ook de kans om andere loten van onze partners te kopen, rechtstreeks weliswaar, zonder onze tussenkomst. En dit puur uit respect voor onze partners omdat ze met ons willen meewerken.’

Hoe blikken jullie terug op deze veiling? ‘Met fierheid en dankbaarheid. We zijn de mensen die op onze trein wilden springen zeer dankbaar. Ze hebben zeer goede veilingloten aangeboden, hetgeen zich vertaald heeft in enkele absolute recordprijzen. Ze hebben mee geïnvesteerd vanaf de start. Tevens veel dank aan de mensen die we gaan zoeken zijn in andere sectoren, o.a. het productiehuis Arendsoog. Voor dit bedrijf was dit veilinggebeuren nieuw. Gelet op de Corona-context zijn ze uit hun comfortzone getreden en hebben ze alles op alles gezet om het goed te doen. Tevens dank aan het adres van Stefaan Lammens die nooit op de klok gekeken heeft. De financiële afspraken die gemaakt werden, blijven ze respecteren, ook al beseffen we dat ze er veel meer voor gedaan hebben. De fierheid putten we uit de recordprijzen die we behaald hebben. We zijn tevens fier op het hoog percentage verkochte veilingloten. Ondanks de Corona-problematiek hebben we onze vooropgestelde quota behaald. We hebben met onze veilingen meer dan 1 miljoen mensen bereikt en zijn er daardoor in geslaagd om de Belgische fokkerij nog meer in de picture te plaatsen. Op lange termijn zullen we waarschijnlijk kunnen genieten van de effecten daarvan. Deze effecten willen we uiteraard heel graag delen met al onze partners.’

In welke mate gooide Corona roet in het eten? ‘Dat is een heel moeilijke vraag. Enerzijds was Corona de motivator om het allemaal op een andere manier aan te pakken en was het met andere woorden een opportuniteit. Anderzijds speelde dit virus ons parten tijdens de tweede veiling die drie weken na onze eerste veiling plaatsvond. Door het verstrengen van de anti-Corona-maatregelen inzake het organiseren van evenementen mochten we plots maximaal slechts 40 personen ontvangen in plaats van 200. Dat was voor ons een stressmoment. De afwezigheid van publiek tijdens de tweede veiling heeft ertoe geleid dat de ambiance op de veilingvloer volledig verdween. Enkel de medewerkers mochten aanwezig zijn en uiteraard ook de paarden en veulens. De warmte, de gedrevenheid en het meebieden van het publiek waren we kwijt en hebben we gemist.’

Wat waren volgens jullie de sleutelsuccesfactoren? ‘Het vernieuwende, vooral de manier waarop we de partners in kaart hebben gebracht en de investering in prachtig beeldmateriaal. Dat heeft veel bijgedragen tot onze professionele uitstraling naar de buitenwereld. We hebben het vertrouwen kunnen genieten van alle deelnemende partners. Een derde factor is de durf en gedrevenheid van ons team om te volharden in de visie en om geen compromissen te maken in de kwaliteit van de uitvoering, ongeacht het financiële risico waar we voor stonden. De kwaliteit van de loten is uiteraard ook bepalend voor het succes. Voor ons was deze kwaliteit dit jaar ongezien.’

Wie waren de kaskrakers? Tijdens de eerste editie was het hengstveulen High Level di Villagana Z (Heartbreaker x Hiamant van ’t Roosakker) met een verkoopprijs van 54.000 euro dé kaskraker, gevolgd door het hengstveulen Colorado DV Z (Chacco-Blue x Lanzarote DV) die voor 46.000 euro onder de hamer ging. Tijdens de tweede veiling was een embryo van Heartbreaker x Quasibelle du Seigneur met 40.000 euro de veilingtopper.

Kunnen jullie enkele kopende stallen of landen noemen? ‘Souvenir van de Heffinck is verkocht naar de Verenigde Staten. Een Ierse koper investeerde in een zoon van Tobago Z. Verscheidene Nederlanders kochten enkele fokmerries. Verder werden ook veilingloten verkocht naar Frankrijk, Duitsland, Hongarije, de Verenigde Arabische Emiraten, Spanje, Engeland en Zweden. Niet te onderschatten: tijdens de eerste veiling hebben verscheidene partners geïnvesteerd in enkele loten om eens een andere bloedlijn te hebben.’

Wat zijn jullie toekomstplannen? ‘We zijn nog volop bezig met het evalueren van de twee afgelopen veilingen. Welke dingen hebben we goed gedaan en moeten we bestendigen? Eveneens belangrijk: wat zijn de punten waarop we moeten werken? We zijn van mening dat we onze beweeglijkheid moeten behouden. Daarmee bedoelen we onze flexibiliteit bij onvoorziene omstandigheden. We moeten nog sterker timmeren aan de weg die we nu zijn ingeslagen. Dit wil zeggen, nog meer werken op hoge kwaliteit van beeldmateriaal, nog meer werken op het hele digitale traject om het aankoopproces van onze kopers te vergemakkelijken. Vandaag was het op bepaalde momenten nog te omslachtig door registraties die niet steeds juist zaten of mensen die hun weg niet vonden naar de website of niet de juiste taal vonden. We bieden op onze website bijvoorbeeld geen Spaanse versie aan. We willen onze kopers nog meer begeleiden en het aankoopproces vergemakkelijken. Uiteraard willen we blijven werken aan het vertrouwen van onze verkopers om nog betere veilingloten aan te bieden.’

In beeld

Recent nieuws van deze redactie

Stephex Horse Trucks

Heusdens - Schäffer

Komende evenementen

CSI5*/CSI2* Bridgehampton 27/08 - 01/09

CSI4*/CSI2* Gijon 27/08 - 01/09

CSIO5*/CSI3*/CSI2* Brussels 28/08 - 01/09

CSI2* Lastrup 28/08 - 01/09

CSI2* Del Mar 28/08 - 01/09

CSI2* Beijing-Redrunm Relinvan Equestrian Park 28/08 - 01/09

CSI5*/CSI2* LGCT Rome 29/08 - 01/09

CSI4* Münster 29/08 - 01/09

CSI2* Ising am Chiemsee 29/08 - 01/09

CSI2* Sentower Park 29/08 - 01/09

CSI2*-W Sao Paolo 03/09 - 08/09

CSIO5*/CSI2* Spruce Meadows 04/09 - 08/09

CSI4* Saugertiers 04/09 - 08/09

CSI3* Azelhof 04/09 - 08/09

CSI3* Traverse City 04/09 - 08/09

CSI2* Zapopan 04/09 - 08/09

CSI2* Peelbergen 04/09 - 08/09

CSIO4* EEF Final Warsaw 05/09 - 08/09

CSI2* Ising am Chiemsee 05/09 - 08/09

CSI2* Pernay, Tours 05/09 - 08/09

Voorbije evenementen

CSI4*-W Sao Paulo 20/08 - 25/08

CSI5*/CSI2* Ottawa 21/08 - 25/08

CSI2* Del Mar 21/08 - 25/08

CSI3* Azelhof 21/08 - 25/08

CSI2* North Salem 22/08 - 25/08

CSI2* Chepstow 22/08 - 25/08

CSI5*/CSI2* LGCT Valkenswaard 23/08 - 25/08

Laatste Haverklap